FANDOM

RuneScape on Jagexin tekemä selaimessa pelattava Java-pohjainen fantasiamaailmaan sijoittuva massiivinen nettiroolipeli (MMORPG). Peliin on luotu yli 135 miljoonaa käyttäjätiliä ja peliä pelaa kuukaudessa yhteensä yli yhdeksän miljoonaa aktiivista ilmaispelaajaa, sekä yli miljoona maksavaa jäsentä. Se on maailman suosituin ilmainen MMORPG Guinness World Records:n mukaan. Peliä voi pelata joko englannin, saksan tai ranskan kielellä. Pelin tekijät suosittelevat pelin alaikärajaksi 13 vuotta.

Peli sijoittuu Gielinorin fantasiamaailmaan, joka on jaettu eri valtakuntiin, alueisiin ja kaupunkeihin. Pelaaja ohjaa kävelevää ihmishahmoista avataria yläviistosta. Roolipelille tunnusomaisesti pelissä ei ole tiettyä tavoitetta tai loppua, vaan pienempiä tehtäviä, joita pelaajat voivat suorittaa sekä taitoja, joita voi kehittää. Pelaajat voivat keskustella, käydä kauppaa ja taistella toistensa tai tietokoneen ohjaamien hahmojen kanssa.

Kehityshistoria Muokkaa

Pelin historia juontuu vuoteen 1998, jolloin pelin pääkehittäjä Andrew Gower kehitti DeviousMUD:n. Tätä versiota on kutsuttu myöhemmin RuneScapen versioksi 0.1. Versiota ei koskaan päästetty julkiseen levitykseen. Myöhemmin vuonna 1999 Gower jatkokehitti version 0.2, jota myös pääsi rajoitetusti testaamaan noin viikon verran.

Pelin maailma Muokkaa

Peli sijoittuu Gielinor-nimiseen keskiajan tapaiseen fantasiamaailmaan. Gielinor taas jakaantuu Misthalinin, Asgarnian ja Kandarinin kuningaskuntiin, Karamjan saareen, Kharidin aavikkoon, "Erämaahan" (Wilderness) ja moneen muuhun alueeseen. Ilmaiseksi RuneScapea pelaava voi liikkua osassa maailmaa, kun taas joillekin alueille voi siirtyä vain maksava jäsen.

Pelin taustajuonen mukaan Gielinorin loivat kolme jumalaa: Saradomin (hyvyys), Zamorak (pahuus) ja Guthix (tasapaino). Sen jälkeen seurasi jumalten välisiä sotia, jotka päättyivät sopimukseen siitä, että he eivät enää taistelisi Gielinorissa vaan jättäisivät sen palvojilleen. Jumalsotien jälkeen rotujen väliset taistelut päättyivät taikuuden keksineiden ihmisten voittoon, jotka ovat pelin maailmassa johtava ja ainoa pelattava rotu. Pelaajahahmojen lisäksi pelissä on ohjelmoituja hahmoja, esimerkiksi kauppiaita, sotilaita, rosvoja, hiisiä (goblin), kääpiöitä (dwarf) ja erilaisia hirviöitä aina haltijoista demoneihin.

Wilderness Muokkaa

Wilderness eli erämaa on Gielinorin pohjoisosassa oleva alue, jossa pelaajat ennen pystyivät taistelemaan toisiaan vastaan. Kaikkein pohjoisimmassa osassa on aidalla erotettu alue Deep Wilderness, jonne pääsevät vain maksavat jäsenet. Wildernessissä on myös paljon eri tietokoneen ohjaamia NPC-hahmoja aina 3-tasoisesta (taistelutaso eli combat level) Man:ista yli 785-tasoiseen Corporeal Beast:iin. Pelaaja ja Wildernessin aaveet (revenant) voivat taistella keskenään. Tämä on kuitenkin mahdollista vain, jos erämaataso (Wilderness level) on suurempi tai yhtä suuri kuin keskinäisten taistelutasojen erotus. Erämaataso on sitä suurempi, mitä pohjoisempaan erämaassa pelaaja kulkee. Aiemmin tämä ominaisuus oli pelaajien välillä ja pelaajat saattoivat taistella Wildernessissä toisiaan vastaan. Pelin taustatarinassa Wilderness on jäännös jumalasodista, joissa osa maata tuhoutui. Wilderness kärsi sodista eniten eikä alue vieläkään ole parantunut. Mahdollisuus taistella toisia pelaajia vastaan Wildernessissä (PvP, player vs player) poistettiin joulukuussa 2007. Sen tilalle tuli minipeli Bounty Hunter. Wildernessissä sijaitsevat myös minipelit Fist of Guthix ja Clan Wars, jossa klaanit voivat järjestää sotia toisiaan vastaan. Nykyään on PvP-servereitä joissa pelaajat voivat taistella muita pelaajia vastaan ympäri RuneScapea.

Klaanit Muokkaa

RuneScapessa on mahdollista myös tehdä oma klaani tai liittyä jo olemassa olevaan klaaniin. Klaanin jäsenet voivat muun muassa tappaa erilaisia NPC:tä yhdessä tai taistella muita klaaneja vastaan Clan Wars -minipelissä. Ohjeetkin ovat hyvin selvät. Klaani haastaa klaanin ja se, kumpi saa tapettua toisen klaanin kaikki jäsenet, selviytyy kyseinen klaani voittajaksi. Clan Wars -minipelissä ei saa toisten pudottamia tavaroita, jos ennen pelin alkua valitsee 'items safe mode'.

6. elokuuta 2007 peliin lisättiin keskustelumahdollisuus klaanilaisten kesken, joka tunnetaan pelissä nimellä Clan Chat. Myöhemmin, 16. lokakuuta 2007, Clan Chattiin lisättiin LootShare-lisäosa, joka mahdollistaa vihollisilta saadun saaliin (loot) reilun jakamisen pelaajien kesken.

Killat Muokkaa

RuneScapessa on erilaisia kiltoja (guilds). Suurin osa killoista on maksaville jäsenille, mutta myös ilmaispelaajille on olemassa muutama kilta. Killat eivät ole yhteisöjä vaan erityisiä taloja, joissa on yhdessä johonkin taitoon liittyviä tavaroita ja laitteita. Esimerkiksi kokkien killassa on muun muassa mylly ja hella. Jotta kiltataloon pääsisi sisään, vaaditaan yleensä tiettyä taitotasoa.

  • Champions guild: 32 tehtäväpistettä (quest points). Killasta saa ostettua arvokkaita aseita ja varusteita. Se on myös Dragon Slayer -tehtävän aloituspaikka.
  • Cook's Guild: Vaatimukset ovat ruoanlaittotaso (Cooking level) 32 sekä leipurin hatun tulee olla päässä kiltaan mennessä. Sisällä on mylly, pankki jäsenille sekä erilaisia ruoka-aineksia ja astioita.
  • Crafting guild: Crafting level 40 ja ruskea essu päällä. Sisällä on kulta-, hopea- ja saviesiintymiä, sepänvasara, taltta, ruukku, dreija, savenpolttouuni, vesiallas, parkitsijahahmo ja rukki.
  • Fishing guild*: Fishing level 68. Killassa on paljon hummereiden ja haiden kalastuspaikkoja, pankki, kalastuskauppa ja hella.
  • Heroes guild*: Hero's quest tehtynä. Killassa on allas jossa saa ladattua amulet of gloryn, runekiviä alakerrassa, kauppa josta saa ostettua dragon macen ja battleaxen ja blue dragon häkissä.
  • Legends guild*: Legends' quest tehtynä. Killasta saa ostettua miekkakaloja (swordfish), attack potioneja, dragon-kilven puolikkaan ja legends capen. Yläkerrassa on pankki ja alakerrassa skorpioneja, muutama lepakko ja shadow warrioreita.
  • Magic guild*: Magic level 66. Killassa saa ostettua siniset mystic-vaatteet, aulassa on nopein tie rune essence -kaivokseen, yläkerrassa on kolme teleporttia jotka vievät pelin muihin velhotorneihin. Alakerrassa on zombeja häkissä.
  • Mining guild: Mining level 60. Sisällä on 36 hiiliesiintymää ja 5 mithril-esiintymää.
  • Monastery (Prayer): Prayer (eli rukous) level 31. Tämä ei suoranaisesti ole kilta, vaan luostari, josta voi löytää munkin kaapuja. Kun rukoilee luostarin alttarilla, saa prayer-pisteet täyteen ja lisäksi kaksi prayer-pistettä ylimääräistä.
  • Ranging guild*: Ranged level 40. Killassa on minipeli ja kauppoja.
  • Runecrafting guild: Runecrafting level 50. Killassa voi pelata The Great Orb Project-nimistä Minigamea, jossa Wizard Viefin (Team Yellow) ja Wizard Acanthan (Green Team) tiimit pelaajan oman valinnan mukaan pelaavat vastakkain kuudella eri tasolla (Jäsenillä 9) Pelin lopuksi pelaajat saavat voittojensa mukaan Runecrafting Tokenseja, joilla voivat ostaa muun muassa Runecrafting robeja, Rune Essencejä ja erilaisia Talismaneja.
  • Warriors guild*: Attack- ja Strength-levelit yhteenlaskettuna yli 130.

Valvonta ja säännöt Muokkaa

RuneScapeen on tehty useita sääntöjä, joiden tarkoitus on taata kaikille pelaajille hyvä pelinautinto. Muun muassa toisten haukkuminen ja törkeä kielenkäyttö, huijaaminen, tunnusten ostaminen, valheellinen ylläpitäjänä esiintyminen, sivujen mainostaminen ja kolmansien osapuolien ohjelmien käyttö on kielletty. Pelaajat voivat itse ilmoittaa sääntöjä rikkovasta pelaajasta painamalla pelin oikeassa alakulmassa sijaitsevaa "Report abuse"-nappia. Napin käyttäminen lähettää Jagexille tekstilogin tapahtuneesta.

Peliin valitaan myös valvojapelaajia (player moderator) tavallisten pelaajien joukosta. He ovat kuin normaaleja pelaajia, mutta heille on annettu muutamia lisäoikeuksia, joiden avulla he voivat valvoa peliä. He voivat hiljentää (mute) sääntöjä rikkovan pelaajan 48 tunnin ajaksi ja he voivat lähettää väärinkäyttöraportteja, jotka tarkistetaan nopeammin kuin normaalien pelaajien lähettämät raportit. Heillä on oikeus valvojapelaajien omaan alueeseen (Player moderator centre), jossa on työkaluja, joilla he voivat moderoida paremmin. Valvojapelaajien nimimerkin vieressä näkyy aina hopeinen kruunu kun hahmo puhuu. Valvojapelaajat eivät saa palkkiota tekemästään työstä.

Jagexin työntekijöillä on omat tunnuksensa peliin. He eivät käytä näitä tunnuksia pelaamiseen, vaan ovat pelissä silloin tällöin auttamassa pelaajia tai tarkastelemassa vakavaa sääntörikkomusta. Jagex-moderaattoreilla on paljon enemmän oikeuksia kuin valvojapelaajilla. Heidän nimimerkkiensä vieressä näkyy aina kultainen kruunu kun hahmo puhuu. Myös RuneScapen omalla foorumilla heidän viesteissään on samanlainen kultainen kruunu.

Foorumin moderaattoreilla on oikeuksia foorumilla, mutta ei pelissä. Heillä on foorumin valvomiseen tarvittavat oikeudet. Foorumin moderaattoreilla on aina vihreä kruunu nimensä vieressä sekä vihreä tausta viesteissään, kun he kirjoittavat viestin foorumille. Foorumin moderaattorit eivät saa minkäänlaista palkkaa työstään.

Moderaattoreiden kruunua ei voi pistää pois päältä, eikä oikea moderaattori sano pelissä olevansa moderaattori toisella hahmollaan. Jos pelaaja näkee, että joku väittää olevansa moderaattori pelissä, eikä hänellä ole hopeista tai kultaista kruunua, hän voi ilmoittaa pelaajasta Jagexille peliruudussa olevan Report Abuse -napin avulla.

Pelaaminen Muokkaa

Uudet pelaajat aloittavat pelinsä Tutorial Islandilta. Sen jälkeen peli siirtyy Lumbridgen kaupunkiin. Pelaaja pelaa peliä hiirellä, jolla ohjaa pelihahmoaan. Hahmo kantaa mukanaan aseitaan ja tavaralaukkuaan. Hahmot liikkuvat kävellen tai juosten (joissain tapauksissa laivalla tai lentäen) RuneScapen maailmassa, mutta tarpeeksi magictaitoaan kehittäneet voivat myös teleportata toiseen paikkaan. Kun pelaajan hahmo kuolee, se menettää kaikki muut paitsi 3 (4 Käyttämällä protect items rukousta.) arvokkainta tavaraansa ja siirtyy Lumbridgeen tai Faladoriin, jos on tehnyt tehtävän nimeltä Recruitment Drive tai Camelotin linnaan tehtyään King's Ransom tehtävän. Hankitut taidot kuitenkin säilyvät. Kun pelistä kirjautuu ulos, hahmo poistuu pelistä mutta säilyttää tavaransa. Peli jatkuu kirjautumisen jälkeen samasta paikasta.

Pelaaja voi viedä tavaroitaan melkein mihin tahansa pelin pankeista (paitsi castlewars). Pelaaja voi laittaa pin-koodin pankkitilillensä hahmovarkauksien varalta. Pelaaja voi käydä kauppaa toisien pelaajien kanssa tai myydä tavaroitaan erilaisiin kauppoihin ja grand exchangeen (eräänlainen tori tai huutokauppa). Pelissä voi esimerkiksi taistella, harjoittaa käsityöläisammattia, tehdä haarniskoja ja erilaisia miekkoja, toimia mainarina, kokkina tai kalastajana, tai seikkailla tehtäviä tehden. Useimpiin paikkoihin pääsee kävellen, mutta tiettyihin paikkoihin pitää matkustaa kaukosiirrolla, laivalla tai eräänlaisella riippuliidokilla.

Kaukosiirtymiseen (teleport) tehtiin päivityksenä Home Port eli loitsu, joka siirtää eksyneen pelaajan takaisin Lumbridgen keskustaan. Loitsu ei vaadi runeja (loitsuihin käytettävät riimukivet), mutta sitä voi käyttää vain puolen tunnin välein. Sillä ei voi paeta taistelusta, koska sillä on pitkä latausaika ja taistelu keskeyttää loitsun suorittamisen.

Raha Muokkaa

RuneScapen valuuttana toimivat kultarahat (gold pieces, gp, coins). Rahaa voi hankkia muun muassa myymällä tavaroita, saamalla niitä palkinnoksi tehtävistä tai tappamalla tietokoneen ohjaamia eläimiä ja ihmisiä (NPC). Jotkut pelaajat yrittivät ennen kääriä helppoa rahaa huijaamalla toisia pelaajia, mutta 10. joulukuuta 2007 tulleessa uudistuksessa pelin luojien yrittäessä estää pelin valuutan tai esineiden vaihto oikeita esineitä/rahaa vastaan, luotiin raja, jonka mukaan pelaaja ei voi antaa yli 10 000 kultarahan arvoista esineitä (Free-käyttäjätilit) ilman, että toinen osapuoli tarjoaisi mitään. Summa riippuu pelaajan Quest Point-määrästä (10.000 Free-käyttäjätilin enimmäisraja maksimoiduilla Quest Pointeilla) ja sitemmin tämä raja on nostettu jäsenillä jopa 60 000:een kultarahaan (n. Maksimoitu Quest Point-määrä jäsenillä).

Kaupat Muokkaa

RuneScapessa on monenlaisia kauppoja, joissa myydään muun muassa leipää, aseita, ruokaa ja kalastustarvikkeita. Pelaajat voivat myös tehdä vaihtokauppoja keskenään.

Joulukuussa 2007 julkaistiin päivitys, joka helpottaa vaihtelua. Vaihtoruudun alareunassa näkyy mittari, joka kertoo kuinka paljon jommankumman pelaajan vaihtotavaroiden yhteishinta suurempi kuin toisen. Hinnan voi alittaa tai ylittää 10000-60000 gp:llä riippuen vaihtajien tehtäväpisteistä (quest points) ja siitä, onko pelaaja jäsen. Asetettiin myös raja, kuinka paljon voittoa voi tehdä viidessätoista minuutissa vaihtokaupalla, jonka vuoksi ennen suosittu rahanhankintakeino merchanttaus on nykyään hankalaa. Varrockiin tuli myös Grand Exchange-niminen tori, jossa pelaajat voivat myydä tai ostaa tavaroita keskenään, vaikka olisivat eri servereissä. Tavarat/rahat voidaan lunastaa joko Grand Exchangesta tai pankista.

Taidot Muokkaa

Taidot ovat RuneScapessa ominaisuuksia, joiden avulla pelaajat voivat suorittaa erilaisia toimintoja pelin aikana. Taitoa käyttämällä saa kokemuspisteitä (experience points, exp), jotka nostavat kokemustasoa (level, lvl). Tasot ovat yhdestä 99:ään. Mitä suurempi taso pelaajalla on jossakin taidossa, sitä vaativampia ja tuottavampia toimintoja hän pystyy suorittamaan. Tasolla 99 jäsenet voivat ostaa 99000 gp:llä taitoaan kuvaavan taitoviitan (skillcape).

Taitoja on yhteensä 24 ja ne jaetaan neljään ryhmään. Näistä taidoista tähdellä merkittyjä voivat käyttää vain jäsenet.

  • Taistelu (combat), johon kuuluvat attack, strength, defence, magic, ranged, prayer, hitpoints ja summoning*
  • Raaka-aineiden hankinta (extraction), johon kuuluvat mining, fishing, woodcutting, farming* ja thieving*
  • Valmistus (processing), johon kuuluvat smithing, cooking, crafting, runecrafting, fletching* ja herblore*
  • Itsenäiset (independent), joihin kuuluvat firemaking, agility*, construction*, slayer* ja hunter*

Taisteleminen Muokkaa

Pelissä voi taistella useimpia tietokonehahmoja vastaan missä vain, poikkeuksena esimerkiksi kauppiaat. Ihmispelaajia vastaan voi taistella Bounty Hunterissa, Duel Arenalla, pvp-maailmoissa, tai muilla, tietyillä taistelualueilla.

Hahmoilla on taistelutaso (combat level), joka kertoo kuinka hyvä taistelija hahmo on. Hahmot ovat taistelijatyypiltään joko lähitaistelijoita, kaukotaistelijoita tai maagikkoja. Näiden etua toisiaan vastaan nimitetään taistelukolmioksi: lähitaistelijat ovat heikkoja maagikkoja vastaan mutta vahvoja kaukotaistelijoita vastaan. Vastaavasti maagikot ovat vahvoja lähitaistelijoita vastaan mutta heikkoja kaukotaistelijoita vastaan. Kaukotaistelijat taas ovat vahvoja maagikkoja vastaan mutta heikkoja lähitaistelijoita vastaan .

Hahmon taisteluteho riippuu seuraavista taidoista:

  • Hyökkäys (attack) vaikuttaa siihen, kuinka usein iskut osuvat lähitaistelussa
  • Voima (strength) vaikuttaa siihen, kuinka voimakkaita iskut ovat lähitaistelussa
  • Puolustus (defence) vaikuttaa siihen, kuinka hyvin hahmo puolustautuu iskuilta
  • Kesto (hitpoints) vaikuttaa siihen, kuinka sinnikäs hahmo on
  • Jousiammunta (ranged) vaikuttaa jousella ammuttavien nuolten ja muiden heittoaseiden tehokkuuteen
  • Taikuus (magic) vaikuttaa loitsujen tarkkuuteen
  • Rukoilu (prayer) kohottaa suorituskykyä hetkeksi
  • Kutsutaito (summoning) mahdollistaa taistelussa ja taidoissa auttavien eläinten käytön.

Taistelussa punaiset täplät merkitsevät vauriopisteitä ja vihreät täplät myrkkyjen aiheuttamaa vauriota. Niiden lukuarvo vähennetään vastustajan kestopisteitä (hitpoints). Kun kestopisteet tippuvat nollaan, hahmo kuolee. Kestopisteitä voi palauttaa erilaisilla ruoilla, juomilla ja rukouksilla. Oranssit täplät merkitsevät sairauksia, mutta ne eivät kuluta kestopisteitä vaan muita taistelutaitoja.

Tehtävät, minipelit ja satunnaiset tapahtumat Muokkaa

RuneScapessa tehtävien (quests) suorittamisesta saa aina tehtäväpisteitä (quest points) ja yleensä myös kokemuspisteitä (experience points) siinä käytettyihin taitoihin. Ilmaisversiossa tehtäviä on 18, mutta jäsenille mahdollisia on yli 250 ja niitä tulee jatkuvasti lisää. Jotkin tehtävät avaavat hahmolle uusia mahdollisuuksia tai sallivat oikoteiden käyttämistä, esimerkiksi Prince Ali Rescuen tehtyään pelaaja pääsee ilmaiseksi Al'Kharidin portista ja Fishing Contestin voitettuaan voi käyttää White Wolf Mountainin tunnelia.

Minipelit (minigames) ovat RuneScapeen upotettuja pelejä, joita yleensä voivat pelata vain maksaneet jäsenet. Ilmaisversiossa on tosin 3 minipeliä. Erilaisia minipelejä on kymmeniä: esimerkiksi joukkueiden välinen taistelu (Castle Wars), pallopeli (Gnomeball), Monsteritaistelu (Pest control), jousiammuntakilpailu (Ranging Mini Game)yms.

Peliin tehtiin automaattisilla ohjelmilla (macro, auto bots) huijaavia hankaloittamaan erilaiset satunnaiset tapahtumat (Random events). Ne ilmestyvät satunnaisesti eri paikoissa. Joissakin ilmestyy esimerkiksi vartija, joka hyökkää pelaajan kimppuun, ellei tämä lähde karkuun tai puhu hänelle. Toisissa tietokonehahmo antaa pelaajalle jonkin tavaran, jos sille puhuu. Ellei, niin hahmot tekevät jotakin, joka haittaa pelaajaa. Esimerkiksi lampun henki kaukosiirtää pelaajan ellei sen kanssa keskustele.

Jäsenyys Muokkaa

Peliä voi pelata ilmaiseksi, mutta pelistä maksavat jäsenet (engl. members') saavat muun muassa auki koko pelimaailman sekä huomattavasti enemmän taitoja, tavaroita, tehtäviä, minipelejä ja achievement diaryitä. He voivat myös pelata kokonäytöllä (fullscreen). Ilmaisversio pelistä sisältää mainoksia. Pelissä on kuukausikohtainen hinnoittelu ja jäsenmaksun voi suorittaa luottokortilla, puhelimella, tilisiirrolla, kirjeitse ja monella muulla eri tapaa. Kuukausihinta on maksutavasta riippuen viiden ja kymmenen euron välissä.

Aiheesta muualla Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki