FANDOM

Sega perustettiin alun perin vuonna 1940 Havaijilla, jossa yhtiö valmisti pelikoneita, flippereitä ja muita ajantappovälineitä armeijan tukikohdissa työskenteleville sotilaille. Tästä kumpusi myös yhtiön nimi Service Games joka tukikohdan väen suissa lyheni SeGaksi. Vuonna 1952 yhtiö siirsi tukikohtansa Tokioon, Japaniin, jossa ne sijaitsevat edelleen. Segan Pohjois-Amerikan tukikohta sijaitsee Los Angelesissa ja Euroopan yksikkö Lontoossa.

Sega alkoi 1980-luvun loppupuolella kilpailla Nintendon kanssa videopelimarkkinoiden mahdista ja kilpailu kesti lähes vuosikymmenen. Lopulta uusien kilpailijoiden, kuten Sonyn ja Microsoftin, ilmaantuessa kuvioihin niukka menestys ja taloudelliset vaikeudet ajoivat Segan konsolimarkkinoilta.

Ennen vuotta 1990 Segan maskotti oli Alex Kidd, mutta Sega Mega Drivella debytoinut Sonic korvasi kyseisen hahmon Segan maskottina. Sonic on edelleen Segan suosituin ja tunnetuin hahmo, ja Mega Drive on edelleen Segan kaupallisesti menestynein konsoli, sillä 1990-luvun alussa se onnistui myymään Yhdysvalloissa paremmin kuin Nintendon Super Nintendo Entertainment System, vaikkakin jäi lopulta hyväksi kakkoseksi vuonna 1994.

Muita Segan konsoleita Muokkaa

Sega julkaisi jo 1980-luvun alussa ensimmäiset kotitietokoneensa, mutta vasta Nintendon 8-bittisen konsolin herätettyä videopelialan jälleen henkiin vuoden 1983 romahduksen jälkeen Sega motivoitui todella kamppailemaan alan herruudesta. Tämän aikakauden vähemmän tunnettuja Sega-konsoleita edustivat SC-3000, SG-1000, SG-1000 Mark II sekä SG-1000 Mark III. Vaikka Sega Master System oli Segan tehokkain 8-bittinen konsoli, ei se missään vaiheessa kamppailut Nintendo Entertainment Systemin kanssa pelaajien suosiosta. Mega Drive oli Segan kaupallisesti menestynein konsoli. Segan värillistä käsikonsolia Game Gearia on aina pidetty Segan pahimpana virhesijoituksena. 32-bittinen Sega Saturn kilpaili jonkin aikaa nousuaan tekevää Sonyn PlayStationia vastaan, mutta sen myynti jäi Euroopassa pieneksi ja lopulta pelintekijät menettivät kiinnostuksensa.

Segan viimeiseksi konsoliksi jäi Dreamcast, joka pärjäsi hyvin jonkin aikaa ja jolla esimerkiksi tehtiin ensimmäisen vakava yritys siirtää Sonic the Hedgehog kolmiulotteiseen muotoon, mutta lopulta Sonyn PlayStation 2 söi Segan markkinat. Harrastajat pitävät yleisesti Dreamcastin pelivalikoimaa poikkeuksellisen laadukkaana, joskin menestyneempiä konsoleita niukempana. Menestyneimmät nimikkeet ovat Sonic Adventure ja Shenmue.

Aiheesta muualla Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki