FANDOM

Sega Master System oli videopeliyhtiö Segan 8-bittinen pelikonsoli. Se kilpaili Nintendon 8-bittisen konsolin kanssa videopelimarkkinoiden valtiaan asemasta 1980-luvulla.

Master System ilmestyi vuotta myöhemmin kuin Nintendo Entertainment System ja se jäi selkeästi jälkeen Nintendosta myyntiluvuissa. Teknisiltä ominaisuuksiltaan laite oli samantasoinen kuin Nintendo Entertainment System. Joissakin maissa se kuitenkin saavutti jonkinlaista menestystä ja laite löytyi myös monista suomalaisista kodeista. Osa Master Systemin peleistä kuten, Alex Kidd, ovat saaneet klassikon maineen. Varhaisempina aikoina isokorvainen Alex Kidd toimi Segan maskottina, mutta siitä ei ollut Marion haastajaksi ja Alex Kidd saikin myöhemmin väistyä Sonicin tieltä.

Master Systemistä luotiin paranneltuja malleja 1990-luvulla. Master System II toi hiukan lisää rahaa Segan kassaan Japanissa ja Euroopassa, mutta Yhdysvalloissa Master System II ei kuluttajia kiinnostanut.

Master System saavutti kenties pitkäaikaisimman suosionsa Brasiliassa, jossa siitä tehtiin paikallisia versioita ja pelejä vielä 1990-luvun lopulla.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki