FANDOM

Simulaatiopeleissä (engl. simulation games) mallinnetaan yleensä mahdollisimman tarkasti jotain tiettyä laitetta, kuten lentokonetta, laivaa, sukellusvenettä, avaruusalusta tai autoa. Simulaattoripelien esimuotona voidaan pitää lentäjien koulutukseen jo vuosikymmenten ajan käytettyjä lentosimulaattoreita.

Tavallisilla mikrotietokoneilla pelattavat simulaattorit eivät ohjauslaitteidensa takia saavuta samaa realismin tasoa kuin ammattilaisille tarkoitetut ja suunnitellut koulutuslaitteet, mutta parhaiden simulaattorien avulla saa kuitenkin jonkinlaisen käsityksen siitä, miltä simuloitavien laitteiden käyttäminen oikeasti tuntuu. Joskus myös "kaupunkisimulaattoreita" pidetään simulaatiopeleinä, vaikka ne voidaan luokitella myös strategiapeliksi.

Microsoftin Flight Simulator oli 1980-luvulla pitkään maailman myydyin tietokonepeli, vaikka se käsitteli vain siviili-ilmailua. Vakavasti otettavien simulaattorien lisäksi on kevyempiä ja viihteellisempiä simulaattorinomaisia pelejä. Joissakin pelaaja saa säädellä realismin tasoa itse.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki