FANDOM

Sonic.jpg

Sonic the Hedgehog (eli Sonic-siili) on videopeliyhtiö Segan virallinen maskotti. Sonicin loi Segan kehitysryhmä Sonic Team ja hahmo debytoi yhtiön 16-bittisellä videopelikonsolilla Sega Mega Drivella vuonna 1991. Sonic luotiin haastamaan Nintendon Mario-hahmo ja korvaamaan Segan vanha maskotti Alex Kidd. Sonic esiintyi aluksi yksinomaan Segan laitteistoilla, mutta Segan viimeisen konsolin Dreamcastin hiivuttua se siirtyi muille alustoille.

Sonic on sininen siili, joka pystyy juoksemaan äänen nopeudella. Hän taistelee ilkeää Dr. "Eggman" Robotnikia vastaan (oikea nimi Ivo Robotnik). Eggmanin tavoite on kerätä kaikki seitsemän kaaosjalokiveä (Chaos Emeralds), ja niiden voimalla tuhota maailma ja rakentaa tilalle paikka, jota hän hallitsisi. Vanhoissa Sonic-peleissä Eggmanin tavoite oli kaaosjalokivien voimalla muuttaa kaikki Sonicin eläinystävät aivottomiksi robottipalvelijoikseen.

Tulkinnasta riippuen Sonic asuu joko kummallisessa versiossa Maa-planeetasta tai planeetta Mobiuksella (kuten vanhoissa DiC'in TV-sarjoissa ja virallisessa Sonic-sarjakuvassa). Sonicin ystäviä ovat mm. nuori kaksihäntäinen lentävä kettu Miles "Tails" Prower (joissain Sonic-peleissä Tails the Fox), liitävä nokkasiili Knuckles the Echidna sekä myöhemmissä peleissä tyttösiili Amy Rose ja jänis Cream the Rabbit.

Muita tärkeitä Sonic-hahmoja ovat mm. Shadow the Hedgehog, Rouge the Bat, Blaze the Cat, Silver the Hedgehog, Big the Cat ja Chaotix-tiimi, johon kuuluvat Espio the Chameleon, Vector the Crocodile, Charmy Bee ja Mighty the Armadillo.

Peleissä Sonic ei osaa koskaan uida, vaan vajoaa pohjaan.

Sonic the Hedgehog -sarjan pelit Muokkaa

Kahdesta ensimmäisestä pelistä on tehty myös omat versiot Game Gear- ja Master System -konsoleille, joissa on täysin poikkeava tasosuunnittelu.

Sonic & Knuckles -pelin erikoissuunniteltu pelikasetti toimii itsenäisenä pelinä, mutta se voidaan myös yhdistää Sonic the Hedgehog 2:n ja Sonic the Hedgehog 3:n kanssa (kiinnittämällä pelikasetti Sonic & Knuckles -kasetin päälle), jolloin kyseisissä peleissä voi pelata Knuckles-hahmolla.

KäsikonsolipelitMuokkaa

Lihavoitu teksti

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki