FANDOM

Pelialan harrastustoiminta ja pelien tekeminen Suomessa alkoi 1980- luvun alussa, kun Commodore VIC-20 (1981), Amiga (1982) ja Commodore 64 (1983) saapuivat markkinoille. Alkuvuosina pelinkehitys oli puhtaasti harrastustoimintaa. Pelien kaupallisen tekemisen voidaan katsoa Suomessa alkaneen vuonna 1986. Alla on joitain merkittäviä alan yrityksiä ja tuotteita eri vuosilta. Lista ei ole kattava ja sen pääpaino on edelleenkin toimivien yritysten pelijulkaisuissa.

1986 Muokkaa

Commodore 64:llä menestystä saavuttaneen Sanxion -ammuskelupelin suunnittelee ja ohjelmoi suomalainen Stavros Fasoulas, julkaisina toimi englantilainen pelitalo. Tunnettu C64-lehti Zzap antaa arvosanaksi peräti 93%.

Pasi Hytösen samannimiseen elokuvaan perustuva peli, Uuno Turhapuro Muuttaa Maalle, julkaistaan Suomessa Amersoftin kautta.

1987 Muokkaa

English Software julkaisee C64:lle Jukka Tapanimäen Octapolis -pelin, joka yhdistelee tasohyppelyä ja avaruusräiskintää. Zzap antaa arvosanaksi 86%

Fasoulakselta julkaistaan kaksi peliä. Räiskintäpeli Delta ja omaperäinen Quedex, jossa ohjataan palloa labyrinteissä ja tasoissa (Zzapilta arvioksi 73% ja 92%).

1988 Muokkaa

Tapanimäen räiskintä/tasohyppely Zamzara julkaistaan C64:lle. Peli saa varsin hyvän vastaanoton. Zzapin arvosana 91%.

1990 Muokkaa

Tetris-klooni nimeltä Coloris julkaistaan Amigalle ja käännetään myöhemmin Atari ST:lle. Peli saa kotimaassa hyvän vastaanoton, mutta muistuttaa Segan Columns -peliä siinä määrin, että ulkomaille sitä ei viedä. Julkaisijana freeware-ohjelmien levytykseen erikoistunut Avesoft.

1991 Muokkaa

Jukka Tapanimäen Elite -tyyppinen Moonfall julkaistaan C64:lle. Zzap antaa arvosanaksi 81%.

[muokkaa] 1993

Ensimmäiset suomalaiset pelifirmat, Terramarque ja Bloodhouse perustetaan. Bloodhousen peli Stardust julkaistaan Amigalle. Peli saa varsin hyvän vastaanoton (useammalta brittilehdiltä yli 90% arvosanan).

1994 Muokkaa

Terramarquen Elfmania julkaistaan Amiga:lle. Peli saa MikroBitissä varsin tylyn vastaanoton ja Pelit-lehti jättää sen jostain syystä noteeraamatta. Pelin ulkoasua kehutaan, mutta pelattavuutta moititaan. Jotkut brittilehdet antavat kuitenkin yli 90% arvosanoja (ilmeisesti ne, jotka arvostelevat demoversion perusteella).

Stardustin Amiga 1200:lle tehty päivitys, Super Stardust, julkaistaan kansainväliseen levitykseen.

1995 Muokkaa

Peliyritykset Bloodhouse ja Terramarque yhdistyvät. Uudeksi nimeksi tulee Housemarque.

1996 Muokkaa

Remedyn ensimmäinen peli Death Rally julkaistaan. Housemarquen Super Stardust ja Alien Incident PC:lle. RedLynxin (silloinen WAH Software) ensimmäinen peli Phobia 2 julkaistaan ilmaisjakeluna.

1997 Muokkaa

Housemarquen The Reap julkaistaan. Alusta PC.

1998 Muokkaa

Ehkä maailmalla tunnetuin suomalainen freeware-peli, Liero, lähtee levitykseen.

1999 Muokkaa

Housemarquen Supreme Snowboarding julkaistaan. Supreme Snowboarding on suomalaisen peliteollisuuden ensimmäinen yli miljoona kappaletta (n. 1.3 miljoonaa) kansainvälisesti myynyt peli. Pelitalo Mr. Goodliving aloittaa toimintansa.

2000 Muokkaa

2000-luvulla Suomessa perustetaan useita mobiilipelitaloja. Näistä tunnetuin lienee Mobiilipelitalo Sumea.

Habbo Hotellista tunnettu Sulake perustetaan. Habbo Hotellin kantamuoto, Hotelli Kultakala avataan. Bugbear Entertainment Oy perustetaan.

2001 Muokkaa

Bugbearin ensimmäinen peli Rally Trophy julkaistaan. Remedyn Max Payne, tunnetuin ja menestynein suomalainen peli, julkaistaan. Sulakkeen Habbo Hotel julkaistaan UK:ssa. Ninai Gamesin Puzzle Rampage julkaistaan. Peli on ensimmäinen suomalainen peli käsikonsolille (GBA). Apaja perustetaan.

2002 Muokkaa

Housemarquen Transworld Snowboarding julkaistaan. Peli on ensimmäinen suomalainen konsolipeli (X-Box). Universomo perustetaan. Apajan Aapeli-pelikeskuksen ensimmäinen versio julkaistaan.

2003 Muokkaa

Remedyn Max Paynen toinen osa, The Fall of Max Payne julkaistaan. Pelisarja myy yhteensä yli 7 miljoonaa kappaletta. Bugbearin Tough Trucks julkaistaan. Mobiilipelitalo Sumea aloittaa toimintansa.

Pelialan keskus Neogames perustetaan.

2004 Muokkaa

Bugbearin FlatOut julkaistaan. Digital Chocolate ostaa mobiilipelitalo Sumean. Oy julkaisee Pathway to Glory -pelin N-Gage -alustalle. Peli mahdollistaa ensimmäisenä reaaliaikaisen, maailmanlaajuisen monipelaamisen mobiiliverkon yli.

Suomen pelialan arvioitu liikevaihto on n. 40 milj. euroa.

2005 Muokkaa

Frozenbyte Oy:n Shadowgrounds julkaistaan. Shadowgrounds on ensimmäinen Steamin kautta jaeltava suomalainen peli. RealNetworks ostaa mobiilipelitalo Mr. Goodlivingin. Farmind, Kuuasema ja Rovio perustetaan.

Pelialan kasvu on voimakasta. Alan arvioitu liikevaihto Suomessa on n. 65 milj. euroa.

2006 Muokkaa

Bugbearin Flatout 2 julkaistaan. FlatOut-sarja (1 ja 2) myyvät molemmat yli miljoona kappaletta. Jatko-osa X-Box 360 -alustalle ilmestyy kesällä 2007. Sulakkeen Habbo Hotel toimii n. 30 maassa. Microsoft ostaa Remedyn uuden pelin Alan Wake julkaistavaksi eksklusiivisesti Microsoftin platformeilla.

Mobiilipelitalo Sumea / Digital Chocolate valitaan maailman parhaaksi mobiilipelikehittäjäksi.

2007 Muokkaa

Housemarque ilmoittaa kehittävänsä peliä uudelle PS3-konsolille ja X-box live Arcadeen. Super Stardust HD julkaistaan ja se kipuaa PS:n myyntilistojen kärkipaikoille. Mobiilipelitalo Universomo Oy julkistaa sopimuksen Segan kanssa. Myöhemmin THQ Wireless ilmoittaa ostaneensa Universomon. 
Digital Chocolate valitaan uudelleen maailman parhaaksi mobiilipelikehittäjäksi vuonna 2007. Sulake puolestaan listataan Suomen kymmenen lupaavimman kasvuyrityksen joukkoon. 
RedLynx ilmoittaa tekevänsä Warhammer 40,000 peliä THQ:lle. Peli julkaistaan loppuvuonna 2007. Päivänvalon näkee myös Frozenbyten Shadowground Survivors, Oululaisen Farmind Oy:n Puzzle Scape sekä lisenssillä tehty pokeripeli WSOP. 
Tekes ilmoittaa myöntäneensä peliliiketoimintaan kaikkiaan 7 milj. euroa tuotekehitystukea vuoden 2007 aikana.

Vuosi on Suomen pelialalle ennätyksellinen. Kaikkiaan julkaistaan 8 suomalaista peliä handheld- tai konsolialustoille.

2008 Muokkaa

Housemarquen Tee it up -golfpeli julkaistaan Xbox Live Arcadessa. Peli on ensimmäinen suomalainen Xbox Live Arcade -peli.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki