FANDOM

Super Mario Bros. 2 on Nintendo Entertainment Systemille julkaistu tasohyppelypeli. Alkuperäisen Super Mario Bros. -pelin jatko-osa julkaistiin Japanissa jo vuonna 1986, mutta sitä ei aluksi julkaistu Yhdysvalloissa. Koska kolmas Super Mario Bros. -peli oli jo tulossa, Nintendo näki järkevimpänä täyttää ensimmäisen ja kolmannen pelin välisen aukon. Yhtiö otti vähemmän tunnetun pelinsä nimeltä Doki Doki Panic ja korvasi sen neljä pelattavaa hahmoa Mario-hahmoilla. Pelistä tuli klassikko, vaikka se poikkeaakin tyyliltään muista Mario-aiheisista peleistä.

Juoni Muokkaa

Pelin juoni sijoittuu SubConin unimaailmaan, jonka vallan on riistänyt itselleen ilkeä Wart. Marion, Luigin, Toadin ja Peachin (eli prinsessa Kultakutrin) on pelastettava SubCon, jonne he päätyvät Marion unen johdattamina.

Pelaaminen Muokkaa

Pelin tyyli poikkeaa muista 2D-Mario-peleistä. Pelissä vihollisia ei voi tappaa hyppäämällä niiden päälle, vaan pelaajien on vedettävä nauriita sekä muita esineitä maasta ja heiteltävä niillä vihollisia. Myös pelin viholliset eroavat aiempien Mario-pelien vihollisista, ja kyseessä on ensimmäinen Mario-peli, jossa hahmoilla oli "elämämittari".

Kehitys ja historia Muokkaa

Myöhemmissä Mario-peleissä on tavattu Super Mario Bros. 2:n Shyguy-hahmojen eri versioita sekä Pokey-kaktusvihollinen. Alkuperäinen SMB2 julkaistiin länsimaissa lopulta Super Nintendo Entertainment Systemille vuonna 1993 osana Super Mario Allstars -kokoelmaa, jossa peli sai nimen Super Mario Bros.: Lost Levels. Myös länsimainen SMB2 on myöhemmin julkaistu Japanissa nimellä Super Mario Bros. USA. SMB2 on julkaistu myös osana Super Mario Advance -uudelleenjulkaisusarjaa, jonka aloitti Super Mario Bros. Deluxe Game Boy Colorilla. Sama peli sisälsi myös Mario Bros. -pelin moninpeliä varten.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki