FANDOM

Survival Horror eli selviytymiskauhupeli tietokonepeligenre. Tähän genreen kuuluvissa peleissä pelaaja on usein loukussa rakennuksessa tai alueella, joka on täynnä hirviöitä. Peleissä pelaajan on usein selvittävä vähäisellä varustuksella ja harvassa olevien tallennuspisteiden varassa. Vaikka Capcomin Resident Evil -pelit tekivätkin tämän genren tunnetuksi, ensimmäinen varsinainen survival horror-peli kotitietokoneilla oli Alone in the Dark.

Resident Evilin myötä genre on kuitenkin laajentunut. Useimmat kauhupelit luottavat usein ns. pelottelukauhuun jossa pelaaja yritetään yllättää usuttamalla hirviö pelaajan kimppuun varoittamatta. Toiset pelit sen sijaan keskittyvät ilmapiirin kehittämiseen ja ns. psykologisempaan kauhuun. Molemmissa tyypeissä joudutaan kuitenkin kohtaamisiin hirviöiden kanssa. Jälkimmäistä ryhmää edustavat Konamin Silent Hill -sarja sekä Nintendon Eternal Darkness: Sanity's Requiem.

Varhaisemmat survival horror- pelit keskittyivät suurelta osin pulmanratkontaan ja taistelua vihollisten kanssa oli vain rajoitetussa määrin. Näissä peleissä pelaaja saa yleensä vain vähän aseiden ammuksia, joten aseita on käytettävä säästeliäästi, ja usein on kannattavampaa paeta kuin jäädä taistelemaan. Jotkut uudemmat pelit ovat menneet enemmän toiminnalliseen suuntaan, jossa pääpaino on taistelulla, ja aseita ja ammuksia on runsaasti käytössä. Näistä esimerkkejä ovat Resident Evil 4 ja Left 4 Dead.

Kauhuelementtejä on myös käytetty paljon toiminta- ja FPS-peleissä kuten Doomissa ja Quakessa, mutta selvin esimerkki lienee Clive Barker's Undying, sekä tietyssä määrin sci-fi henkinen Half-Life.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki