FANDOM

Tappelupelit voidaan jakaa kahteen kategoriaan: ns. Beat 'em upeihin ja kaksintaistelupeleihin. Beat 'em up -pelit viittaavat yleensä sivuttaiseen ruudunvieritykseen pohjautuviin tappelupeleihin, joissa edetään suoraviivaisesti ja hakataan tie auki yleensä päättyen jonkinlaisen loppuvihollisen kohtaamiseen. Näissä katutappelupeleissä ohjaus on yleensä varsin yksinkertainen ja pelin viehätys perustuu erilaisiin vihollisiin. Tunnettuja katutappelupelejä vuosien varrelta ovat Double Dragon -sarja ja Streets of Rage -sarja.

Kaksintaistelupeleissä ollaan mies miestä vastaan kehässä tai tatamilla. Näissä peleissä taas pääpaino on useissa pelattavissa hahmoissa ja monimutkaisten taisteluliikkeiden opettelemisella. Kaksintaistelupeleistä tunnettuja ovat olleet esimerkiksi Street Fighter ja Mortal Kombat -sarjat sekä aikanaan kolmiulotteisen grafiikan tähän genreen tuoneet Virtua Fighter ja Tekken.

Super Smash Bros. pelisarja on myös pelisarja, missä tapellaan. Siitä on tehty kolme peliä: Super Smash Bros., Super Smash Bros. Melee ja Super Smash Bros. Brawl.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki