FANDOM

Tekken on Namcon kehittämä tappelupeli ja Tekken-sarjan ensimmäinen osa. Peli julkaistiin kolikkopelinä vuonna 1994, ja maaliskuussa 1995 se ilmestyi PlayStationille. Tekken oli ensimmäinen yli miljoona kappaletta myynyt PlayStation-peli.

Pelaaminen Muokkaa

Monen muun tappelupelin tavoin Tekkenissä valitaan usean hahmon kokoonpanosta yksi taistelija, jolla otellaan kasvoikkain yksi kerrallaan ilmestyvien vastustajien kanssa. Olennainen osa pelin ja sen seuraajien taistelumekaniikka on myös se, että kutakin pelihahmon raajaa vastaa yksi pelinäppäin; esimerkiksi PlayStation-sovituksessa ympyränäppäintä painettaessa hahmo potkaisee oikealla jalallaan.

Yksinpelin tavoitteena on voittaa Heihachi Mishiman järjestämä Iron Fist -turnaus, joka koostuu 9 taistelusta. Voittamalla turnauksen eri hahmoilla pelaaja saa lisää taistelijoita 8 alkuvaihtoehdon lisäksi. Peliympäristöinä toimivat eri puolilla maailmaa sijaitsevat tunnetut kaupungit ja nähtävyydet, kuten Angkor Wat, Kioto, Akropolis ja Chicago.

Oletusasetuksissa pelin ottelut jakautuvat kahteen 40 sekuntia kestävään erään, joiden määrää ja kestoa voidaan myös erikseen nostaa tai laskea. Jokaisen erän jälkeen hahmojen elämäpalkit uusiutuvat.

Tarina Muokkaa

Heihachi Mishima, mahtava ja armoton Mishima Zaibatsu -organisaation omistaja, on ilmoittanut pitävänsä King of the Iron Fist Tournament -nimisen taisteluturnauksen. Palkinnoksi turnauksen voittajalle on luvassa miljardi dollaria. Tapahtumaan osallistuu kahdeksan eri taistelulajien taitajaa ympäri maailmaa. Yksi heistä on voittamaton maailmanmestari, joka ei ole ollenkaan kiinnostunut turnauksen rahapalkinnosta, vaan hän haluaa kostaa Heihachille.

Tämä mies on nimeltään Kazuya Mishima, Heihachi Mishiman poika. Heihachi heitti 5-vuotta vanhan poikansa alas jyrkänteeltä, mutta pahat voimat säilyttivät Kazuyan hengissä. Tästä silti katkeroituneena Kazuya vannoo kuolemaa Heihachille.

Muita turnaukseen osallistuvia henkilöitä ovat mm. Paul Phoenix, Marshall Law, Yoshimitsu, Nina Williams, King, Jack ja Michelle Chang.

Hahmot Muokkaa

Aloitushahmot Muokkaa

  • Kazuya Mishima
  • King
  • Nina Williams
  • Paul Phoenix
  • Michelle Chang
  • Marshall Law
  • Yoshimitsu
  • Jack

Avattavat hahmot Muokkaa

  • Lee Chaolan
  • Anna Williams
  • Kuma
  • Kunimitsu
  • Armor King
  • Wang Jinrei
  • Prototype Jack
  • Ganryu
  • Heihachi Mishima
  • Devil

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki