FANDOM

Tetris on tietokonepeli, jonka on alun perin tehnyt neuvostoliittolainen Aleksei Pažitnov heinäkuussa 1985 ja jonka Vadim Gerasimov siirsi IBM PC:lle.

Historia Muokkaa

Tetris-pelistä on tehty käännös lähes kaikille kotitietokoneille ja pelikonsoleille, aluksi Elektronika 60:lle (neuvostoliittolainen PDP-11-klooni), sitten IBM PC:lle. Peli tuli lännessä tunnetuksi vuosina 1986 ja 1987, jolloin siitä julkaistiin versiot monille kotitietokoneille. Samoihin aikoihin se ilmestyi myös kolikkopelinä, jossa ruutu oli jaettu kahtia siten, että kaksi pelaajaa pystyi kilpailemaan keskenään samanaikaisesti. Spectrum Holobyten julkaisemassa versiossa PC:lle ja Amigalle oli hienot venäläisiä maisemia sisältäneet taustakuvat ja venäläisistä kansansävelmistä muodostetut musiikit, kun taas esimerkiksi Mirrorsoftin versiot Amigalle ja Atari ST:lle olivat nopeasti tehtyjä.

Tietokoneversioita myytiin jo niiden ilmestyessä halpapeleinä pelin yksinkertaisen luonteen vuoksi. Commodore 64:n versiossa oli pitkähkö Wally Bebenin taustamusiikki, jota on pidetty hyvänä. Useimpia versioita ei myyty täyshintaisina peleinä, ja Tetriksestä ilmestyi tietokoneille muutenkin lukuisia harrastelijoiden tekemiä ilmaisia versioita. Nintendon Game Boyn versio vuodelta 1989 on levinnein Tetriksen versio, koska peliä jaettiin Game Boyn mukana. Pažitnov itse ei saanut pelistä tekijänpalkkioita ennen vuotta 1996, jolloin hänestä tuli Yhdysvaltain kansalainen.

Suomessa pelin arvosteli Niko Nirvi vuoden 1988 huhtikuun MikroBitissä. Peli sai täydet viisi tähteä, ja arvostelija totesi ”hyvin on veli venäläinen pelin tehnyt”.

Tarkoitus Muokkaa

Tetriksessä on tarkoitus kerätä pisteitä pudottelemalla neljästä laatikosta koostuvia palikoita (tetrominoja, joita on seitsemän erilaista) ja koota niistä vaakasuoria rivejä. Kun rivin saa kokonaiseksi, se poistetaan ja ylempänä olevat rivit putoavat yhden alemmaksi. Täyttämällä useita riviä kerralla saa enemmän pisteitä. Vastaava toimenpide neljälle riville samanaikaisesti on nimeltään tetris.

Suurin Tetris-peli Muokkaa

Delfinin teknillisen korkeakoulun opiskelijat Alankomaissa tekivät korkeakoulun rakennuksesta jättiversion Tetriksestä marraskuussa 1995. He asensivat tietokoneen ohjaamaan 96 metriä korkean rakennuksen kaikkien huoneiden valoja. Jättimäinen Tetris-peli valtasi 15 kerrosta, jotka kaikki olivat 10 huoneen levyiset. Näin saatiin noin 200 neliömetriä pelialaa.

Aiheesta muualla Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki