FANDOM

Tomb Raider (lausutaan [tu:m]+[reıdƏ(r)]) on tietokonepelisarja, joka on suuren suosion myötä laajennut myös elokuviksi sekä sarjakuviksi. Sarjan pääosassa on brittiläinen arkeologi ja aarteidenetsijä Lara Croft. Ensimmäinen Tomb Raider -peli julkaistiin vuonna 1996, ja sen on kehittänyt brittiläinen Core Design ja julkaissut Eidos Interactive. Angel of Darkness -pelin epäonnistumisen jälkeen Core Design sai potkut Tomb Raider -sarjan luomisesta ja tilalle tuli amerikkalainen yhtiö Crystal Dynamics, joka julkaisi ensimmäisen Tomb Raider -pelinsä, Lara Croft Tomb Raider: Legendin vuonna 2006.

Tomb Raider on vielä tänäkin päivänä, yli 10 vuoden jälkeen, yksi maailman myydyimmistä pelituotemerkeistä. Tomb Raider -brändi on myynyt maailmanlaajuisesti pelejä 32 miljoonaa kappaletta.

Pelin ominaisuudet Muokkaa

Alkuperäinen peli, Tomb Raider, julkaistiin PlayStationilla, Sega Saturnilla ja PC:llä. Se toimi yhtenä PlayStation-konsolin suosion kasvattajina 1990-luvun puolivälissä. Tomb Raider -peleissä on tarkoitus ohjata Lara Croftia erilaisissa vaarallisissa ympäristöissä, kuten hautakammioissa ja saavuttaa suuri päämäärä, joka yleensä on artifakti. Matkan varrella ongelmina ovat erilaiset ongelmanratkontakohdat ja viholliset, joita erityisesti ensimmäisessä osassa olivat eläimet ja yliluonnolliset olennot. Myöhemmissä osissa vastustajat ovat inhimillistyneet, mikä on herättänyt arvostelua joidenkin pelaajien keskuudessa.

Pelisarjan osat Muokkaa

Seuraavat osat on julkaistu PC:lle ja tunnetuimmille pelikonsoleille. Listattujen pelien lisäksi Tomb Raider -nimellä on julkaistu muutama osa Game Boy Color ja Game Boy Advance -käsikonsoleille.

Aiheesta muualla Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki