FANDOM

Ultra Software Corporation oli Konamin vuonna 1988 luoma sivuyhtiö, jonka tarkoituksena oli Nintendon tiukkojen pelijulkaisusääntöjen kiertäminen. Yksi säännöistä oli, että kolmannen osapuolen tuottaja ei saisi tehdä enempää kuin viisi peliä vuodessa NES:lle Yhdysvalloissa. Tämä oli hankalaa Konamille, joka oli julkaissut enemmän kuin 10 peliä vuodessa sekä Famicomille että Super Famicomille Japanissa. Niinpä Konami loi Ultra Gamesin pitääkseen vuotuisen pelitarjontansa samalla tasolla.

Ultran ensimmäiset kaksi NES-peliä olivat Teenage Mutant Ninja Turtles (perustui tv-sarjaan) ja Metal Gear (versio MSX2:n samannimisestä pelistä). Aluksi Ultra Games keskittyi Konamin jo Japanissa julkaistuihin peleihin, mutta alkoi myöhemmin myös julkaista pelejä muilta valmistajilta. Joitakin Konamin tunnetuimpia pelejä julkaistiin Ultra Gamesin nimen alla, kuten Operation C (Game Boyn jatko-osa Contralle) sekä Snake's Revenge (puolijatko-osa Metal Gearille) ja lukuisia Teenage Mutant Ninja Turtles -pelejä NES:lle sekä Game Boylle.

Super Nintendo Entertainment Systemin Yhdysvaltojen julkaisun jälkeen Nintendo höllensi tiukkoja julkaisusääntöjään. Seurauksena Ultra Games alkoi menettää merkitystään ja Konami lopettikin sen toiminnan vuonna 1992.

Euroopassa Konami perusti Palcom Software Limited -nimisen sisaryrityksen samanlaisiin toimitarkoituksiin. Yrityksen pelitarjonta oli samankaltainen kuin Ultralla, mutta se julkaisi myös pelejä joita ei ollut julkaistu Yhdysvalloissa, kuten Parodius ja Pop n' Twinbee.

Julkaistut pelitMuokkaa

  • Base Wars - Cyber Stadium Series (NES)
  • Blades of Steel (Game Boy)
  • Defender of the Crown (NES)
  • Gradius (Game Boy)
  • Gyruss (NES)
  • Kings of the Beach (NES)
  • Metal Gear (Commodore 64, DOS, NES)
  • Motocross Maniacs (Game Boy)
  • Nightshade (NES)
  • Q*Bert (NES)
  • Sid Meier's Pirates! (NES)
  • Silent Service (NES)
  • Skate or Die (NES)
  • Ski or Die (NES)
  • Snake's Revenge (NES)
  • Star Trek (Game Boy)
  • Star Trek: 25th Anniversary (NES)
  • Teenage Mutant Ninja Turtles (Amiga, Commodore 64, DOS, NES)
  • Teenage Mutant Ninja Turtles II: The Arcade Game (NES)
  • Teenage Mutant Ninja Turtles: Fall of the Foot Clan (Game Boy)

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki