FANDOM

Urheilupelit ovat videopelejä jotka kuvaavat ja tietyllä tavalla simuloivat jotain urheilulajia. Urheilupelien alaluokkiin lukeutuvat muummuassa jalkapallo/jääkiekkopelit (joukkueurheilupelit), auto- ja moottoriurheilupelit, tennispelit, yleisurheilupelit, sekä olympialaispelit. Myös vapaapaini eli wrestling-pelit luetaan urheilupeleiksi.

Pelien ja pelisarjojen välillä on paljon eroja yleensä realistisuuden osalta. Vanhemmat esimerkiksi 8- ja 16-bittisten konsolien aikakauden urheilupelit kuten Track & Field ja Blades of Steel ovat nykyisiä vastaavia pelejä yksinkertaisempia. Silti suuria eroja löytyy myös nykypäivän peleistä ja vanhemmillekin järjestelmille on julkaistu "suhteellisen" realistisiä pelejä. Esimerkiksi Konamin International Superstar Soccer-sarjaa pidetään yleisesti Electronic Artsin Fifa-sarjaa realistisempänä (vaikka myös jälkimmäinen sarja on viime aikoina yrittänyt tavoitella tietynlaista realismiä).

Urheilulajit yleensä keskittyvät tiettyihin "brändeihin" ja niitä julkaistaan useimmin kausiluonteisesti (Electronic Arts'in NHL ja Fifa -sarjoista ilmestyy esimerkiksi vuosittain uusi peli).

On olemassa kuitenkin lukuisia fiktiivisiin lajeihin pohjautuvia urheilupelejä kuten sci-fi henkiset ajopelit kuten F-Zero ja WipeOut, tai Harry Potter kirjojen ja elokuvien innoittama huispaussimulaatio. Tietyt oikeita urheilulajeja kuvaavat pelit voivat myös sisältää fiktiivisiä hahmoja ja epärealistista fysiikkaa, kuten Mario-aiheiset urheilupelit.

Myös tietyistä nuorison suosimista urheilumuodoista kuten skeittailusta, lumilautailusta ja BMX-pyöräilystä tehdyt pelit lasketaan urheilupeliksi. Tietyistä urheilumuodoista, kuten koripallosta on myös julkaistu erilaisia "katu-versioita".

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki