FANDOM

Valopistooli on osoitinväline tietokoneita varten ja ohjainväline kolikko- ja videopelejä varten. Ensimmäiset valopistoolit otettiin käyttöön 1930-luvulla. Ei kestänyt kauan, kun tekniikka otettiin käyttöön kolikkopeleissä. Kunnian ensimmäisenä sai toimia Seeburg Ray-O-Lite vuonna 1936. Nämä ensimmäiset valopistoolipelit käyttivät yleensä liikkuvia kohteita, joihin oli kiinnitetty valoa-aistivia putkia. Pelaaja käytti ohjainta (yleensä kivääriksi muotoiltua), joka lähetti valonsäteen, kun liipasinta oli painettu. Mikäli säde osui kohteeseen, "osuma" merkittiin. Nykyajan valopistoolit toimivat päinvastaiseen tapaan - valoa-aistiva sensori on itse aseessa ja kuvaruudulla vilistävät maalitaulut lähettävät valoa ohjaimen sijaan. Ensimmäinen tämänkaltainen valopistooliohjain oli käytössä SAGE-tutkajärjestelmän graafisilla työasemilla 1950-luvulla, ja myöhemmin 1960-luvulla se oli ohjaimena useissa eri tietokonemalleissa (näitä olivat muun muassa MIT Whirlwind, EDM, TX-2 ja DAC-1).

Valopistoolia ja sen jälkeläistä - valokynää käytetään nykyisin hyvin harvoin tietokoneissa. Erilaiset hiiriohjamet ja viime aikoina kosketusnäyttötekniikka ovat korvanneet valokynät lähes täysin.

Valopistoolit videopeleissä Muokkaa

Valopistooli on nykyään muotoiltu tuliaseen näköiseksi, (yleensä pistooli, joskus haulikko, tarkkuuskivääri tai konekivääri). Valopistoolia käytetään osoittamaan maalit ruudulla. Joissakin valopistooleissa on lisäksi sisäänrakennettu tärinätoiminto, jolla voidaan simuloida oikean aseen potkaisua.

Valopistoolit ovat erittäin suosittuja kolikkopeleissä, mutta eivät ole koskaan lopullisesti saavuttaneet kestävää suosiota kotikonsolien markkinoilla. Tähän voi olla syynä ihmisten haluttomuus ostaa monta erilaista lisäohjainta, varsinkin jos lisäohjain maksaa paljon ja se toimii yhteen vain muutaman pelin kanssa. Valopistooleiden käyttö kotona, pienellä ruudulla, ei myöskään tunnu niin hienolta kuin isoruutuisen kolikkopelin kanssa.

Kaikkein suosituin esimerkki valopistoolista on Nintendon Zapper Nintendo Entertainment System -konsolille, mutta valopistooleita löytyy myös mm. Sonyn PlayStationille (1 ja 2) ja Sega Dreamcastille.

Kuinka valopistooli toimii Muokkaa

Valopistooli saa nimensä siitä, että se käyttää valoa metodina havaita sitä kohtaa ruudusta, johon pelaaja tähtää. Nimi on hieman harhaanjohtava, sillä itse ase ei lähetä valonsädettä. Kaikissa valopistooleissa on diodi, jonka läpi valo vastaanotetaan. Valon havaitsevan diodin lisäksi tarvitaan ajastettu mekanismi liipasimen ja grafiikkaohjelmoinnin väliin. Tähän löytyy kaksi tapaa, mutta molemmissa on yhteyksiä: kun pelaaja vetää liipasimesta, ruutu väläytetään erittäin lyhyeksi ajaksi (yksi ruutu) kokonaan mustaksi. Tämän jälkeen diodi aloittaa vastaanottamisen. Diodi aseessa tulkitsee tämän jälkeen, mihin ase osoitti liipasinpainohetkellä, perustuen heijastetun valon intensiteettiin ja ajastukseen.

Mm. Zapper käyttää tätä metodia. Kun ruutu pimenee, piirretään myös yhden framen ajaksi valkoinen suorakulmio siihen kohtaan, johon pelaaja voi osua ja saada pisteitä (esimerkiksi terroristi). Diodi aseen takaosassa saa tämän jälkeen tiedon valon intensiteettistä. Tieto valon intensiteetistä lähetetään konsolille. Mikäli tulkitaan, että signaalissa oli lasku ja tämän jälkeen jyrkkä nousu, oli pelaajan "ampuma" pikseli ruudulta suorakulmiossa. Tämän jälkeen pelaaja saa pisteen.

Toinen metodi, jota käyttää mm. Super Nintendo Entertainment Systemin Super Scope ja EGA:n valokynä, on yksityiskohtaisempi ja tarkempi.

Tämän metodin "temppu" piilee CRT-näytön ominaisuuksissa. Ruutua piirretään koko ajan elektorisuihkun avulla ylhäältä alas, vasemmalta oikealle, rivi riviltä. Ihmisen silmä ei havaitse tätä, koska piirto tehdään niin nopeasti ja jatkuvalla syötöllä.

Kun pelaaja vetää liipasimesta, peli valaisee koko ruudun sekunnin murto-osan ajan. Tällä aikaa tietokone laskee, kuinka kauan elektronisuihkulla kestää herättää fosfori pisteessä, johon ase oli suunnattu. Sitten tähdätty kohta lasketaan perustuen monitorin horisontaaliseen päivitysnopeuteen (ajanjakso, jonka aikana suihku pääsee ruudun vasemmasta reunasta oikeaan reunaan). Kun tietokone tietää, mihin ase oli suunnattuna, se kertoo oliko kohta "törmäyskurssilla" maalin kanssa vai ei.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki