FANDOM

Venäläinen ruletti on uhkapeli, jota pelataan asettamalla yksi tai useampi patruuna revolverin panosrumpuun eli sylinteriin, minkä jälkeen sylinteriä pyöräytetään ja suljetaan se katsomatta panoksen paikkaa. Sen jälkeen piippu suunnataan omaa päätä kohti ja vedetään liipaisimesta. Pelissä on kaksi tai useampia pelaajia, jotka vuorollaan painavat liipaisinta. Henkiin jäänyt saa pelissä hävinneiden kaiken omaisuuden. Peliä pidetään eräänlaisena uhkapelien äärimmäisenä muotona.

Peliä voidaan pelata myös siten, että asetetaan yksi panos sylinteriin, ja vuoron perään vedetään liipaisimesta, mutta vuorojen välissä sylinteriä ei pyöräytetä. Näin panoksen kohdalle osumisen mahdollisuus kasvaa jokaisella liipaisimen vedolla.

Luodin osuminen pelaajan kohdalle riippuu monesta seikasta: revolverin sylinterin kapasiteetista (5–8 patruunaa), kaliiperista, aseen laadusta ja puhtaudesta, sylinterin rakenteesta ja pyöritystekniikasta. Esimerkiksi jos käytössä on iso kaliiperi (jolloin patruuna on painava), hyvälaatuinen, hyvin öljytty ja puhdas ase, vapaasti pyörivä sylinteri sekä oikea pyöräytystekniikka, niin patruuna on mitä todennäköisimmin pysäytettävissä sylinterin alaosaan eli pois piipusta.

Venäläinen ruletti tuli suurelle yleisölle tunnetuksi elokuvasta Kauriinmetsästäjä. Elokuva innoitti monia ihmisiä kokeilemaan venäläistä rulettia kohtalokkain seurauksin. Myös Suomessa tapahtui venäläisen ruletin aiheuttama kuolema heti, kun elokuva oli esitetty televisiossa.

Käsitteenä venäläinen ruletti esiintyi tiettävästi ensimmäisen kerran vuonna 1937 amerikkalaisessa aikakauslehdessä julkaistussa novellissa, jossa venäläinen kersantti kertoo siitä. Erilaisista tarinoista huolimatta ei ole näyttöä, että peli olisi todellisuudessa ollut erityisen tunnettu tai pelattu juuri Venäjällä.

Vuonna 2000 yhdysvaltalainen nuori mies pelasi venäläistä rulettia puoliautomaattipistoolilla ja kuoli. Syynä on ilmeisesti ollut ymmärtämättömyys pistoolin ja revolverin välisestä erosta.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki