FANDOM

Ventti on korttipeli, jota pelataan jakajaa vastaan. Pelaaja tai pelaajat ottavat kortteja yksitellen ja yrittävät saada mahdollisimman suuren tuloksen menemättä yli pisteluvun 21 eli ventin (erään teorian mukaan nimi on lähtöisin ranskasta, vingt-et-un, eli kaksikymmentäyksi). 21 ylittänyt häviää heti. Ventin saanut voittaa suoraan, muutoin jakaja pelaa oman kätensä kun pelaajat eivät enää halua lisää kortteja. Venttiä muistuttava peli on Black Jack, joka poikkeaa ventistä siinä, että kortit pelataan avoimena. Ventissä seuraavien korttien arvot poikkeavat Black Jackin arvoista. Ventissä sotamies on 11, rouva 12, kuningas 13 ja ässä on 1 tai 14 (pelaaja valitsee kumpaa arvoa haluaa kulloinkin käyttää.) Black Jackissä kaikki kuvakortit ovat kymmenen pisteen arvoisia. Ässä on 1 tai 11. Venttiä voidaan pelata myös Black Jackin arvoilla.

Kokeneet pelaajat eivät yleensä ota enempää kortteja, jos käden arvo on 17 tai suurempi.

Puhekielessä ventti voi tarkoittaa myös lukua 21, tai jonkin asteista vauriota (haava, naarmu tms.)

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki