FANDOM

Vuoden 1983 videopelilama oli Pohjois-Amerikassa vuosien 1983–1984 vaihteessa tapahtunut äkillinen videopeliteollisuuden lama, sekä lukuisten videopeli ja -konsolituottajien konkurssi. Se toi lopun toisen sukupolven videopelikonsoleille.

Lamaa seurasi kolmen vuoden ajanjakso, minkä aikana oli paljon aikaisempa pienemmät videopelimarkkinat Pohjois-Amerikassa, eikä yhtään merkittävää videopelikonsolien saralla tapahtunutta kehitystä. Ajanjakso loppui Nintendo Entertainment Systemin menestyksen myötä, joka esiteltiin ensi kerran Japanissa 1983 nimellä Famicom. Yhdysvalloissa laite esiteltiin 1985, ja suosioon se pääsi jo 1987.

Ajanjaksoa viitataan joskus vuoden 1984 videopelilamaan, sillä juuri sinä vuonna laman seuraukset vasta todella kävivät selville kuluttajille. Satoja pelejä oli kehitteillä julkaistavaksi vuonna 1983, ja niistä suurin osa joutui kaatopaikalle. Vain muutama peli kehitettiin vuonna 1983 julkaistavaksi seuraavana vuonna, mikä näkyi pitkäaikaisena uusien videopelien vähyytenä.

Syyt Muokkaa

Videopelilama johtui monista syistä:

  • Erittäin aggressiivinen halpojen kotitietokoneiden markkinointi, kuten Commodore 64:n, jonka iskulauseena toimi "Miksi ostaa lapsellesi videopeli ja häiritä hänen koulunkäyntiään, kun voitte ostaa hänelle kotitietokoneen, joka valmistaa häntä collegeen?". Markkinointitutkimus rekisteröi muutoksen, kun miljoonat asiakkaat vaihtoivat videopelikonsolin ostoaikeensa samanhintaiseen kotitietokoneeseen.
  • Tulva surkeita pelejä harkitsemattomasti rahoitetuilta uusilta yrityksiltä, yhdistettynä heikkoihin Atari 2600:n peleihin E.T., Pac-Man ja Custer's Revenge.
  • Uutiset sensatisoivat sekä vuoden 1980 noususuhdannetta että vuosien 1982–83 ongelmia. Tarina Atarista hautaamassa tuhansia E.T.-kasetteja New Mexicon kaatopaikalle muutti monien julkaisukanavien kuvaa videopelimarkkinoista.
  • Johtopäätös tärkeimmiltä lelujälleenmyyjiltä (esimerkiksi Cabbage Patch Kids ja Beanie Babies) vuonna 1983 oli, että videopelit olivat ohimenevä muoti-ilmiö, ja että arvokas hyllytila pitäisi jättää uusille tuotteille.

Aiheesta muualla Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki