FANDOM

Warcraft: Orcs & Humans on Blizzard Entertainmentin kehittämä ja julkaisema reaaliaikainen strategiapeli. Peli julkaistiin DOS:lle, mutta myöhemmin se käännettiin myös Macintosh OS 7 -käyttöjärjestelmälle. Warcraft on ensimmäinen osa Warcraft-pelisarjaa, josta on tullut ajan myötä hyvin suosittu.

Peli sijoittuu Azerothin valtakuntaan, joka on osa Warcraftin maailmankaikkeutta. Pelin tapahtumat sijoittuvat Warcraft-tarinan ensimmäiseen suureen taisteluun ihmisten ja örkkien välillä. Pelattavina rotuina ovat ritarilliset ihmiset (humans) ja barbaariset örkit (orcs). Tässä osassa örkit ovat täysin demonien vallassa, toisin kuin Warcraft III:ssa, ja ne kuvataan vielä pahoina olentoina.

Pelissä on kampanjat sekä örkeille, että ihmisille, joissa kummassakin on 12 skenaariota.

Peli oli järjestyksessä toinen reaaliaikainen strategiapeli, ja se on ottanut [[perusideansa enimmäkseen genren ensimmäiseltä edustajalta, Dune II:lta. Dune II]]:n futuristinen grafiikka on korvattu fantasiateemalla.

Tarina Muokkaa

Medivh-niminen velho tarjoaa Azerothin örkeille vallanhimossaan ja he aloittavat nopean hyökkäyksen maahan. Taisteluiden töminässä Medivh kuolee ja örkit tappavat kuningas Llanen ja valloittavat Azerothin pääkaupungin, Stormwind Keepin ajaen ihmiset pohjoiseen Lordaeronin maanosaan.

Yksiköt Muokkaa

Jokaisella rodun yksikölle löytyy vastaavanlainen yksikkö toisesta rodusta ja nämä yksiköt ovat kyvyiltään melkein samanlaisia, mutta pieniä eroja löytyy. Tämä tekee pelistä kohtuullisen tasapainotetun moninpeliä ajatellen.

Ihmisten Peasant (talonpoika) ja örkkien Peon (maaorja) ovat pelin työläisiä, jotka hakkaavat puuta metsistä, louhivat kultaa kaivoksista ja rakentavat ja korjaavat erilaisia rakennuksia. Joutuessaan hyökkäyksen kohteeksi, ne eivät kykene puolustamaan itseään, joten ne yrittävät juosta karkuun lopettaen työnsä.

Footman ja Grunt (jalkamies) ovat perustaistelijoita, jotka ovat saatavilla pelin alusta saakka. Siksi ne eivät ole kovinkaan vahvoja, mutta voittavat jousi- ja keihäsmiehet yksi vastaan yksi taisteluissa.

Kaukotaistelua varten pelissä on ihmisten Archer (jousimies) ja örkkien Spearman (keihäsmies), jotka ovat heikkoja iskuille, joten ne toimivat parhaiten lähitaistelijoiden takana, josta ne voivat ampua nuolia tai heittää keihäitä turvallisesti. Keihäsmiehet tuottavat hieman enemmän vahinkoa, mutta jousimiehet pystyvät ampumaan kauemmaksi. Muuten nämäkin yksiköt ovat samanlaisia.

Ihmisillä ja örkeillä käytössä oleva Catapult (katapultti) on todella voimakas kaukotaisteluase, joka tuottaa maksimissaan 255 pistettä vahinkoa, joka riittää kaikkien yksiköiden paitsi demonin tappamiseen yhdellä iskulla. Sillä on myös pitkä kantama ja kyky vahingoittaa yksiköitä, jotka ovat ammuksen osumakohdan vieressä, mikä ideaalisessa tilanteessa mahdollistaa jopa yhdeksän yksiköt tappamisen kerralla. Jotta tämä ase ei olisi täysin ylivoimainen, on sillä myös monia heikkouksia. Katapultin latausaika on todella pitkä, ammus liikkuu hitaasti kohti maalitaulua, joten liikkuvat yksiköt saattavat pystyä väistämään osuman ja katapultti ei pysty hyökkäämään sen vieressä olevien vihollisten kimppuun, joka tekee siitä heikon lähitaistelijoita vastaan. Katapultti on myös pelin kallein yksikkö ja sen tuottaminen kestää pidempään kuin millään muulla yksiköllä.

Ihmisten Knight (ritari) ja örkkien Raider (ryöstäjä) ovat vahvoja ja nopeita ratsailla liikkuvia lähitaistelijoita, jotka ovat joka suhteessa parempia kuin jalkamiehet, mutta kalliimpia.

Ihmisten Cleric (pappi) on haavoittuvainen velho, joka pystyy parantamaan yksiköitä (Healing) (myös katapulttia toisin kuin Warcraft II:ssa) ja tekemään ne vähäksi aikaa näkymättömäksi (Invisibility). Örkkien vastaava yksikkö on Necrolyte (manaaja), joka pystyy herättämään vastikään taisteluissa kuolleita heikoiksi luurangoiksi pelaajan käyttöön ja tekemään yksiköstä hetkeksi immuunin iskuille. Molemmat yksiköt kykenevät myös heittämään loitsun, jonka avulla pelaaja pystyy paljastamaan maaston ja piilossa olevat yksiköt pieneltä alueelta (Far Seeing ja Dark Vision). Heillä on myös käytössään hyökkäysloitsu pääasiassa itsepuolustusta varten, jonka kantama on örkkien velholla yhtä ruutua pidempi (Holy Lance ja Shadow Spear).

Ihmisten toinen velho on Conjurer (taikuri), joka pystyy heittämään voimakkaan taisteluloitsun, joka vahingoittaa laajalla alueella olevia yksiköitä (Rain of Fire). Örkkien vastaavalla yksiköllä, velholla (Warlock), on samankaltainen loitsu nimeltään Poison Cloud. Taikuri pystyy myös kutsumaan kerrallaan enimmillään neljä skorpionia (taikapisteiden määrästä riippuen), jotka ovat heikkoja ja nopeita yksiköitä. Nopeus tekee niistä erinomaisia tiedustelijoita. Örkkien velho taas pystyy kutsumaan hämähäkkejä (Spider). Taikurin parhaalla loitsulla (joka on käytössä vasta pelin lopussa) voi kutsua voimakkaan vesiolennon (Water Elemental), joka on pelin paras yksikkö örkkien velhon kutsuman demonin (Deamon) ohella.

Vesiolennolla on käytössään kaukohyökkäys, mitä demonilla ei ole. Demonilla taas on voimakkaampi isku ja enemmän kestopisteitä. Yksi vastaan yksi taistelussa demoni voittaa vesiolennon.

Rakennukset Muokkaa

Molempien rotujen tärkein rakennus on Town Hall (kaupungintalo), jossa voi tuottaa työläisiä ja jonne voi varastoida kerättyjä resursseja (kulta ja puu).

Farm (maatila) tuottaa ruokaa yksiköille. Mitä enemmän maatiloja on, sitä enemmän yksiköitä voi olla maksimissaan käytössä.

Barracks (parakki) tuottaa kaikkia muita yksiköitä paitsi taikureita.

Mill (mylly) mahdollistaa jousimiesten tuottamisen paraakista ja sieltä voi ostaa päivityksiä nuoliin, joka kasvattaa jousimiesten tuottamaa vahinkoa.

Blacksmith (paja) tekee katapulttien valmistuksen mahdolliseksi paraakista ja sieltä saa myös parannuksia kilpiin ja miekkoihin, jotka nostavat puolustusta ja vahinkoa.

Stables (hevostalli) ja Kennels (kenneli) mahdollistaa ritareiden ja ryöstäjien tuottamisen paraakista ja sieltä voi ostaa nopeampia hevosia ja koiria ratsuiksi.

Ihmisten Church (kirkko) ja örkkien Temple (temppeli) tuottavat pappeja ja manaajia, sekä kehittää heille vahvempia loitsuja.

Tower (torni) tuottaa taikureita ja velhoja ja mahdollistaa voimakkaampien loitsujen oppimisen.

Aiheesta muualla Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki