FANDOM

Wario on videopelihahmo Marion ilkeä serkku. Peleissä hahmo esiintyi ensimmäistä kertaa pelin Super Mario Land 2: 6 Golden Coins viimeisenä pahiksena. Vuonna 1993 hän sai oman pelinsä nimeltään Wario Land: Super Mario Land 3. Tästä lähti käyntiin Warion oma tasoloikkapelien sarja, joka on jo edennyt neljänteen osaan: Wario Land 4. Pelisarja on ylittänyt Marion suosion Nintendon Game Boy -käsikonsolin pääasiallisena tasoloikkasankarina. Wiille on ilmestynyt Wario Land-pelisarjan uusin osa Wario Land: The Snake Dimension, missä on Production I.G.:n tekemiä anime-valinäytöksiä.

Wario on hyvin tyypillinen antisankari. Hän ei taistele pahiksia vastaan auttaakseen muita, kuten Mario. Wario tavoittelee vain omaa etuaan (yleensä lähinnä suuria summia rahaa tai aarteita), mutta sivullisetkin saattavat joskus hyötyä Warion toimista. Vaikka Wario onkin liero, hän on äärimmäisen vahva ja hänellä on oma joukko supervoimia.

Vastoin yleistä uskomusta Wario ei ole Marion isän Shigeru Miyamoton luomus vaan hahmo esiintyi aluksi Nintendo Power -lehden sarjakuvissa. Hahmosta tuli niin suosittu, että siitä päätettiin tehdä osa Marion hahmokaartia, tosin virallisemmissa Mario-peleissä Wariota ei ole vielä nähty. Wario on eräänlainen kieroutunut versio Mariosta. Hänellä on turvonnut nenä, suippokorvat, mustat silmänaluset, ilkeä virne ja W:n muotoiset viikset. Hänen asunsa on samanlainen kuin Mariolla värejä lukuun ottamatta.

Warion nimi on japaninkielinen sanaleikki. Hahmo nimi japanissa on Warui ja sana "waru" tarkoittaa pahaa. Hän on siis periaatteessa paha Mario. Englannin kielessä nimi sisältää sanan "war" (suom. sota) joka kuvastaa jossain määrin hahmon sotaisaa luonnetta. Lisäksi hänen nimensä ensimmäinen kirjain on W, joka näyttää käännetyltä M-kirjaimelta. Warion nimi aiottiin alun perin vaihtaa pelisarjaa varten, mutta suunnitelmasta päätettiin luopua viime hetkellä. Vaihtoehtoinen nimi olisi ollut "Leek Mario", joka on vapaasti japanista suomeen käännettynä "ilkeä Mario". Wariolla on myös veli Waluigi joka on kieroutunut versio Luigista.

Kaikki Warion esiintymiset Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki