FANDOM

Wolfenstein 3D (oikeammin Wolfenstein 3-D, lyhennettynä Wolf3D) on id Softwaren vuonna 1992 kehittämä ja Apogee Softwaren julkaisema FPS-peli PC:lle, jota levitettiin sharewarena. Inspiraation pelille antoivat 80-luvun Muse Softwaren pelit Castle Wolfenstein ja sen jatko-osa Beyond Castle Wolfenstein. Wolf3D:tä voidaan pitää FPS-genren synnyttäneenä pelinä, jonka innoittamia ovat myöhemmät id Softwaren pelit kuten Doom ja Quake.

Peliin tehtiin samana vuonna myös hyvin samantyyppinen jatko-osa, Spear of Destiny. Lisäksi vuonna 2001 ilmestyi jatko-osa Return to Castle Wolfenstein, joka ei kuitenkaan saavuttanut odotettua suosiota. Parhaillaan Raven Software on kehittämässä uutta Wolfenstein- peliä.

Pelin juoni ja kulku Muokkaa

Wolfensteinin aiheena on fiktiivinen versio natsi-Saksasta. Pelihahmona ohjataan yhdysvaltalaista kommandoa William J. "B.J." Blazkowicziä.

Ensimmäisenä tehtävänä on paeta Hollehammerin linnasta ja voittaa päävartija Hans Grosse. Seuraavissa tehtävissä Blazkowicz löytää Operaatio Eisenfaustin salaiset suunnitelmat, joiden avulla natsi-Saksa voisi luoda täydellisen zombimutanttien armeijan. Viimeisessä alkuperäisen pelin tehtävässä hyökätään bunkkeriin tappamaan robottipuvulla varustautunut Adolf Hitler. Tehtäviä vaikeuttavat lukuisat vartijat, saksanpaimenkoirat ja loppuvastustajat.

Pelissä saa lisäpisteitä keräämällä aarteita pelin edetessä. Eri aseita pelissä on neljä: puukko, pistooli, konepistooli ja konetykki. Wolfenstein 3D on ensimmäinen pelin episodeihin ja niihin kuuluviin peräkkäisiin kenttiin jakanut peli.

Sensurointi Muokkaa

Seinillä esiintyvien hakaristien sekä alkumusiikkina olevan Horst Wessel Liedin takia peli on kielletty Saksassa, jossa tietyt natsisymbolit ovat kiellettyjä. Suomessa Kymmenen uutiset teki Wolfenstein 3D:stä uutisjutun, jonka mukaan saksalaislapset pelasivat peliä ärsyttääkseen vanhempiaan sen hakaristeillä (uutisjutussa kuvamateriaalina ei itse asiassa ollut Wolfenstein 3D -peli, vaan Doom II:n Wolfenstein-jaksot).

Nintendo muutti peliä merkittävästi ja poisti omasta Super NES -konsoliversiostaan hakaristit ja muut natsiviittaukset ja vaihtoi saksanpaimenkoirat jättiläisrottiin. Myös Hitleriltä poistettiin viikset ja hahmoon viitattiin nimellä "Staatmeister".

Pelimoottori Muokkaa

Pelimoottori on ns. raycaster, joka on eräänlainen yksinkertaistettu versio raytraceristä. Siinä kentät ovat kaksiulotteisia karttoja, ja jokaista ruudun pystylinjaa kohti haetaan näkymää vasten kohtisuorassa olevan seinän kohdan etäisyys, joiden perusteella seinän koko ja teksturointi muodostetaan. Kaikki seinät ovat näin pystysuoria ja saman korkuisia. Wolfenstein 3D:ssä ainoastaan seinissä on teksturointi, katto ja lattia ovat yksivärisiä. Viholliset ja esineet on piirretty spriteinä, joita skaalataan sopivasti syvyysvaikutelman aikaansaamiseksi. Tavalliset viholliset on piirretty kahdeksasta kulmasta, mutta pääosa esineistä sekä loppuvastustajat on kuvattu vain yhdestä kulmasta. Kentät koostuvat tasamittaisista neliöistä, joiden seinät ovat 90° kulmassa, eikä niissä ole korkeuseroja.

Episodit Muokkaa

Peliä levitettiin sharewarena, jonka laillisesti kopioitava versio sisälsi pelin ensimmäinen episodin. Loput kaksi episodia sai, kun osti kokoversion suoraan pelin valmistajalta (Apogee Software). Jokainen episodi on kymmenen tason pituinen, joista viimeinen on salainen kenttä. Jokaisen episodin viimeisellä tasolla on loppuvastustaja. Peliin on olemassa myös "The Nocturnal Missions"-tehtäväpaketti, joka lisää peliin kolme uutta episodia.

Aiheesta muualla Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki