FANDOM

World of Warcraft (lyhennettynä WoW) on Blizzard Entertainmentin kehittämä MMORPG-tietokonepeli. Blizzardin lehdistötiedotteen mukaan pelillä on yli 11 miljoonaa pelaajaa, joista noin 100 000 suomalaisia, ja se on Warcraft-pelisarjan neljäs ja suosituin osa sekä Yhdysvalloissa, Euroopassa että Aasiassa.

World of Warcraft on kuukausimaksullinen. Pelin mukana tulee valmiina 30 päivän verran peliaikaa. Peliaikaa voi hankkia lisää luottokortilla pelin sivuilta tai kaupoista ostettavilla Game Card -korteilla, joissa mukana tulevalla tunnuksella pelaaja saa 60 päivää lisää peliaikaa. Peliaikakortti maksaa noin 23 euroa (kortin hinta aleni 26 eurosta 23 euroon tuoreimman lisäosan Wrath of the Lich Kingin myötä).

Julkaisut Muokkaa

  • Syksyllä 2007 pelin tavallinen versio muuttui yhden DVD-levyn sisältäväksi myyntipakkaukseksi. Lokakuussa 2007 julkaistiin myös pelin uusille aloittajille suunnattu World of Warcraft: Battle Chest, joka sisältää sekä alkuperäisen WoW:n että lisäosan The Burning Crusade kahdella DVD-levyllä. Mukana tulee myös Bradygamesin julkaisemat strategiaoppaat molempiin peleihin.
  • Pelille julkaistiin 16. tammikuuta 2007 lisäosa nimeltä World of Warcraft: The Burning Crusade, jonka ovat ostaneet käytännössä lähes kaikki World of Warcraftin pelaajat. Toinen lisäosa World of Warcraft: Wrath of the Lich King ilmestyi 13. marraskuuta 2008.
  • World of Warcraft julkaistiin 23. marraskuuta 2004 Yhdysvalloissa, Australiassa ja Uudessa-Seelannissa. Euroopan julkaisupäivä oli 11. helmikuuta 2005. Kiinassa peli julkaistiin joitakin kuukausia myöhemmin.

Muu peliin liittyvä materiaali Muokkaa

World of Warcraftista on julkaistu myös erilaisia oppaita, esimerkiksi World of Warcraft Atlas, World of Warcraft Bestiary, Bradygamesin julkaisema yli 400-sivuinen opas World of Warcraft: Official Strategy Guide ja myös toinen lähes yhtä pitkä opas The Burning Crusade: Official Strategy Guide lisäosan maailmasta.

Lisäksi World of Warcraftin maailmaan liittyviä novelleja ja sarjakuvia on useita, sarjakuvista tunnetuin lienee Warcraft: The Sunwell Trilogy eli Auringon kaivo -trilogia, jonka on käsikirjoittanut Richard Knaak ja piirtänyt Jae-Hwan Kim. Sen kaikki kolme osaa ovat ilmestyneet Suomessa, Lohikäärmeen jäljillä, Jäiset varjot ja Aavemaat. Pelistä tehtyjä lisätuotteita on muitakin kuin kirjoja, kuten laaja lautapeli World of Warcraft: The Board Game ja keräily- ja korttipeli World of Warcraft: Trading Card Game.

World of Warcraft oli myös merkittävässä osassa South Park -animaatiosarjan osassa Make Love, Not Warcraft. Sarjan tekijät tekivät sen yhteistyössä Blizzardin kanssa.

Aiheesta muualla Muokkaa

Viralliset sivustot:

Tietokantasivustot:

Fanisivustot:

Lehdet:

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki