FANDOM

Worms on Worms-tietokonepelisarjan ensimmäinen osa, jossa kaksi neljähenkistä matojoukkuetta sotii toisiaan vastaan. Pelissä voi pelata kahden pelaajan moninpelinä, yksin tietokonetta vastaan tai tietokone tietokonetta vastaan. Worms oli peli, joka nosti Team17:n julkisuuteen ja voitti useita palkintoja ja teki tietysti myös paljon rahaa. Vaikka peli ei toiminut kaikilla alustoilla yhtä hyvin, esimerkiksi Sega Mega Drivella ja SNES:llä, niin esimerkiksi PC, PlayStation ja Amiga -versiot loistivat pelattavuudellaan.

Alun perin pelin loi Andy Davidson Blitz BASIC -nimiseen ohjelmointikisaan, jota ylläpiti Amiga Format -tietokonelehti. Pelin silloinen nimi oli Total Wormage (mahdollisesti viittaus Total Carnage -ampumapeliin), muttei voittanut kilpailua. Davidson lähetti pelin monelle julkaisijalle ilman menestystä. Hän vei pelin European Computer Trade Show'hun, jossa oli myös väkeä Team 17:sta. Team 17 tarjoutui kehittämään peliä vielä hieman eteenpäin ja sen jälkeen julkaisemaan sen. Davidson suostui.

Pelin tarkoituksena on tappaa toisen joukkueen madot käyttäen monipuolista asearsenaalia erilaisissa, satunnaisesti generoiduissa kentissä. Madot voivat kuolla kolmella tavalla: menettämällä kaiken energiansa, hukkumalla veteen tai lentämällä ulos kentästä.

Vaikka Worms oli vasta pelisarjan ensimmäinen versio, niin Worms-peleille tyypilliset piirteet näkyivät jo: madoille saa keksiä yksilölliset nimet, aseet ovat mielikuvituksellisia ja pelin välitekstit nokkelia.

Aseet Muokkaa

Lista pelissä olevista aseista

  • Airstrike (ilmaisku)
  • Banana Bomb (Banaanipommi)
  • Bazooka (sinko)
  • Cluster bomb (sirpalepommi)
  • Dragon punch (lohikäärmelyönti)
  • Dynamite (dynamiitti)
  • Fireball (tulipallo)
  • Grenade (käsikranaatti)
  • Homing missile (hakeutuva ohjus)
  • Kamikaze
  • Mine (miina)
  • Prod (tökkäys)
  • Sheep (lammas)
  • Shotgun (haulikko)
  • Uzi

Työkalut Muokkaa

Lista pelissä olevista työkaluista

  • Batrope (lepakkoköysi)
  • Bungee jump (benji-hyppy)
  • Blowtorch (puhalluslamppu)
  • Girders (rautapalkki)
  • Pneumatic drill (paineilmapora)
  • Skip go (vuoron ohitus)
  • Surrender (antautuminen)
  • Teleport (teleportti)

Aiheesta muualla Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki