FANDOM

Xbox on Microsoftin kehittämä pelikonsoli. Se kilpaili markkinoilla Sony PlayStation 2:n (PS2) ja Nintendo GameCuben (NGC) kanssa. Se tuli markkinoille vuonna 2001 ja Suomessa myyntiin 14. maaliskuuta 2002. Xboxin julkaisuhinta oli 499 euroa, mutta Microsoft pudotti hintaa Euroopassa huomattavasti 26. huhtikuuta heikon menekin vuoksi. Suomessa konsolin alennettu hinta asettui noin 325 euroon. Hyvityksenä Microsoft tarjosi Xboxin julkaisuhintaan ostaneille ilmaiseksi kaksi valitsemaansa peliä ja yhden lisäohjaimen. Syksyllä 2006 Xboxia myytiin erikoistarjouksissa alle 100 eurolla listahinnan ollessa jonkin verran yli 100 euroa.

Xboxissa on vakiona paikka neljälle ohjaimelle, kahdeksan gigatavun kiintolevy (joissakin malleissa kymmenen gigatavun, josta kuitenkin vakiona vain kahdeksan gigatavua käytössä) pelitallennuksia ja musiikkia varten ja verkkosovitin sisäänrakennettuna. Sillä voi myös soittaa DVD-elokuvia, jos siihen ostaa niin sanotun "DVD-kitin". Xbox tukee reaaliaikaisia Dolby Digital 5.1-ääniä myös peleissä.

Lisävarusteena Xboxiin saa muuan muassa muistikortin pelitallennuksien siirtämisen konsolista toiseen, lisäohjaimia moninpelejä varten sekä linkkikaapelin kahden Xboxin liittämiseksi yhteen. Lisäksi on saatavana erilaisia kaapeleita laitteen liittämiseksi televisioon ja vahvistimeen.

Xboxin seuraaja, Xbox 360 julkaistiin vuoden 2005 lopussa.

Pelit Muokkaa

Xboxin eniten myyneitä pelejä ovat muun muassa Halo: Combat Evolved 8.2 miljoonaa ja Halo 2 8.5 miljoonaa.

Xboxin julkaisun yhteydessä tulleet pelit Muokkaa

  • Amped: Freestyle Snowboarding
  • Batman: Vengeance
  • Blinx: The Time Sweeper
  • Blood Wake
  • Brute Force
  • Dark Summit
  • Dave Mirra Freestyle BMX 2
  • Dead or Alive 3
  • Enter The Matrix
  • Fuzion Frenzy
  • Halo: Combat Evolved
  • Jet Set Radio Future
  • Mad Dash Racing
  • Max Payne
  • Medal Of Honor
  • Need For Speed Underground 1
  • Need For Speed Underground 2
  • NBA Live
  • NHL 2002
  • NHL Hitz 2002
  • Oddworld: Munch's Odyssee
  • Project Gotham Racing
  • Rallisport Challenge
  • Rocky
  • Tony Hawk's Pro Skater 3
  • Transworld Surf
  • Wreckless: The Yakuza Missions

Xbox Live Muokkaa

Xbox Live on Microsoftin Xboxille kehittämä maksullinen verkkopelaamisen mahdollistava palvelu. Ominaisuuksiin kuuluu muun muassa ladattava sisältö ja puhekommunikointi. Vuoden 2005 alussa Microsoft ilmoitti Livellä olevan maailmanlaajuisesti 1,4 miljoonaa käyttäjää.

Tekniikkaa Muokkaa

  • Keskussuoritin: 733 MHz Intel "Pentium III", mutta L2-luokan muisti on puolitettu 128 kilotavuun (32 kB L1, 128 kB L2), eli suoritin on käytännössä Mobile Celeron 733 vanhemmalla μPGA2-kannalla.
  • Grafiikkasuoritin: Koodinimellä NV2A tunnettu GeForce 3 -piirin paranneltu versio, joka toimii 233 MHz kellotaajuudella.[6]
  • Muistia yhteensä: 64 MB DDR SDRAM, kellotaajuus 200 MHz
  • Ääni: Äänipiiri laskee reaaliajassa Dolby Digital 5.1-äänen peleissä.
  • Paino 3,86 kg
  • Mitat: 320 × 260 × 95 mm

Modaaminen Muokkaa

Xbox konsolia on myös mahdollista muokata ("modata"), mutta tällöin koneen takuu raukeaa. Xboxiin voidaan vaihtaa muun muassa suurempi kiintolevy, jotta saataisiin lisää tilaa pelitallennuksille, peleille, musiikille ja videoille. Xboxin oman käyttöjärjestelmän voi vaihtaa toiseen, kuten Linuxiin tai muokattuun dashboardiin. Modaamalla Xboxin ja käyttämällä sopivia ohjelmia, voidaan peleistä ottaa varmuuskopioita ja saada Xbox hyväksymään niiden käyttö. Toisaalta tämä mahdollisuus houkuttelee myös käyttämään laittomia piraattikopioita, joiden pelaaminen Microsoftin Live! -palvelussa on kuitenkin estetty. Modattuun Xboxiin saa myös emulaattoriohjelmia, jolloin sillä voi pelata vanhempien tietokoneiden ja pelikonsolien pelejä (Xboxiin voi kiinnittää sopivalla liittimellä hiiren ja näppäimistön, mikä auttaa tietokoneohjelmien käyttöä).

Modatun Xboxin päätarkoitus nykyään, pelaamisen lisäksi on käyttää sitä viihdekeskuksena Xbox Media Center -ohjelmiston avulla. Näin konsolilla voidaan toistaa MPEG-4 -koodattuja elokuvia, kuunnella musiikkia, katsella valokuvia sekä toistaa DVD-elokuvia ilman erillistä kauko-ohjainta. Lisäksi Xboxin kanssa samaan verkkoon kytketyltä tietokoneelta voidaan toistaa verkon välityksellä kaikkia edellä mainittuja tietoja.

Aiheesta muualla Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki