FANDOM

Xbox 360 on toinen Microsoftin valmistama pelikonsoli, ja se on valmistettu yhteistyössä IBM:n, ATI:n ja SiS:n kanssa. Konsoliin integroidun Xbox Live -palvelun avulla voi pelata verkossa ja ladata arcade-pelejä, pelidemoja, trailereita, televisio-ohjelmia ja elokuvia. Xbox 360 on Xboxin seuraaja, ja kilpailee PlayStation 3:n ja Wii:n kanssa seitsemännen sukupolven pelikonsolimarkkinoilla. Xbox 360 -konsolia on myyty maailmalla yhteensä 28 miljoonaa kappaletta. Suomessa konsolia oli myyty syyskuuhun 2008 mennessä noin 100 000 kappaletta.

Historiaa Muokkaa

Kehityksen aikana Xenonina, Xbox 2:na, Xbox FS:nä, Xbox Nextinä ja NextBoxina tunnettu Xbox 360 sai alkunsa vuoden 2003 alussa. Helmikuussa 2003 Xenon-ohjelmistoalustan suunnittelu alkoi. Suunnittelua johti Microsoftin varapresidentti J. Allard. Samassa kuussa Microsoft järjesti tapahtuman 400 kehittäjälle Bellevuessa, Washingtonissa, hankkiakseen järjestelmätukijoita. Samoihin aikoihin Peter Moore, Sega American entinen presidentti, palkattiin Microsoftille. Elokuussa 2003 ATI teki sopimuksen graafiikkaprosessorin tuottamisesta uuteen konsoliin; sopimus julkistettiin kahta päivää myöhemmin. Lokakuussa Microsoft teki sopimuksen IBM:n kanssa, jossa sovittiin, että IBM:n kehittää kolmiytimisen CPU:n konsoliin. Xbox 360 ensiesiteltiin Music Television-musiikkikanavalla 12.5.2005, mutta yksityiskohtaisemmat tiedot konsolista ja sen julkaisuajasta annettiin myöhemmin saman kuun aikana E3-tapahtumassa.

Laitteen markkina-alue laajeni Australiaan, Kolumbiaan, Hongkongiin, Koreaan, Meksikoon, Uuteen-Seelantiin, Singaporeen ja Taiwaniin vuoden 2006 aikana.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki